L’Autisme

Estàndard

Iniciaré el bloc parlant del trastorn autista, tot i que sóc conscient que actualment es pot trobar molta informació en referència aquest tema,  penso que és d’interès parlar-ne i així també aporto el meu granet de sorra per donar-lo a conèixer.

El trastorn autista segons el DSM-IV (Manual diagnòstic i estadístic dels trastorns mentals) es dóna en 5 casos per cada 10.000 persones. Aquest trastorn té un inici abans dels 3 anys.

A grans trets, aquest trastorn engloba un grup de desordres del neurodesenvolupament que presenten 3 símptomes característics:

Problemes en la interacció social, com seria el dèficit en la comunicació no verbal (poc contacte ocular, gestos, expressió facial), incapacitat per desenvolupar relacions socials amb els companys, absència de tendència espontània per relacionar-se.

Per exemple: un nen que no manté contacte ocular quan li parlem, que sembla que estigui absent, en el seu món, poc expressiu. Al pati de l’escola no es relaciona amb altres nens, a vegades les mestres diuen  “és un nen que sempre juga sol”, no mostra interès pels altres tot i que pot tenir-hi contacte si un altre juga o fa alguna cosa que a ell li interessa.

Problemes en la qualitat de la comunicació verbal i no verbal: retard o absència en l’adquisició del llenguatge verbal, alteracions en la capacitat per iniciar o mantenir una conversa, llenguatge ple de repeticions i estereotipies, absència del joc espontani, variat o del joc simbòlic.

Per exemple: el desenvolupament del seu llenguatge ha estat més lent, no hi ha joc simbòlic que seria el joc d’imitació de l’infant al món dels adults (per exemple jugar a pares i a mares, a botiguers…) sinó que el joc és més repetitiu i ritualistic (per exemple: agafar els cotxes i col·locar-los tots en fila, agafar les nines i assentar-les totes una al costat de l’altre).

Patró de comportament, interessos i activitats restringides, repetitives i estereotipades: com preocupació persistent per parts d’objectes, manierismes motors (per exemple, girar les mans), presència de rituals específics no funcionals.

Els nens amb autisme no els agraden massa els canvis, prefereixen sempre fer el mateix ritual (per exemple si un nen amb autisme està acostumat a llevarse, anar al lavabo, vestir-se i després esmorzar, si fem una variació en aquesta rutina establerta, per petita que sigui, li pot suposar un trasbals). També es pot observar moviments repetitius (aplaudir, balancejar-se, aletejar les mans, etc) que a vegades es donen quan estan molt contents (com per exemple aletejar els braços).

Aquí us deixo l’enllaç d’una guia elaborada per la junta d’Andalusia que m’ha semblat interessant “Manual de atención al alumnado con necesidades específicas de apoyo derivadas de trastornos generalitzados del desarrollo”.

http://en.calameo.com/read/000156405b3375f5c7b65

També us deixo un video sobre l’autisme, molt entenedor a partir d’una experiència personal  d’un pare que té una filla amb autisme.

4 responses »

  1. Hola Montse!
    El tema de l’Autisme és molt interessant donat que el curs passat vaig tenir un infant amb expectre autista a la llar. Realment per mi va ser una experiència molt interessant i enriquidora i vaig aprendre molt.
    Recordo que quan em van dir que a l’aula m’entraria un infant amb necessitats educatives especials amb expectre autista em vaig espantar una mica perquè no en sabia res de res. Però gràcies a l’ajut de les companyes de feina, del CDIAP, de les coordinacions entre el CDIAP,la família i altres entitats poc a poc em vaig anar endinsant en el tema de l’Autisme. Cal dir que aquest infant apenes parlava, es comunicava però a través de diferents sistemes de comunicació no verbal i amb l’ajut de tothom vam establir un sistema de comunicació a través de pictogrames i l’evolució d’aquest infant va ser brutal. També cal tenir en compte que aquest infant ens va facilitar molt el camí donat que tenia moltes ganes d’aprendre i molt interès en tot allò que se li anava proposant.
    Penso que és un tema que està a l’ordre del dia i cada vegada es detecten més casos i tenir un infant amb necessitats educatives especials, sigui el que sigui, no ens ha d’espantar. Ens ha de reconfortar i ens ha de servir com un nou repte per aprendre d’aquests infants i de totes les persones que els envolten ( família, CDIAP, entitats…).I la coordinació entre tots pot ajudar molt a que aquests infants evolucionin.

    Un petó molt gran!

  2. Moltes gràcies pel teu comentari Ariadna!

    Tens raó, el treball amb pictogrames amb aquests nens funciona molt bé perquè tenint en compte que aquests nens tenen una sèrie de dificultats entre les quals hi ha dificultats per anticipar aconteixements i activitats quotidianes, dificultats per posar atenció en allò que els mostra un altre nen o adult, utilitzar el codi lingüístic i abstreure conceptes generals, la informació presentada amb els pictogrames (dibuixos o fotografies) és més fàcil de comprendre que la presentada de manera auditiva. Els pictogrames els ajuden a situar-se en l’espai i en el temps, els ajuden a anticipar “què passarà”, responen a “què faran” i això els dóna certa tranquil·litat. També són molt útils per crear rutines i aprenentatges.

  3. Hola Montse:
    Soy madre de una niña con TEA, me gustaria agradecerte tu profesionalidad, tu tacto y comprension al hablar y ayudar sobre este tema Autismo.
    Toda la gente que pone su granito de arena en este tema la Inclusion, ayuda a mucha gente a seguir adelante y con fuerzas.
    Los pictogramas van muy bien, a nosotros nos los enseño y dono en nuestra escuela La Fundacion de Aspasim. Y aunque a nuestra pequeña casi ya no le hace falta porque ya se comunica vervalmente, es una herramienta muy positiva para un niño de estas caracteristicas.
    GRACIAS!!! Un abrazo
    Victoria Giraldo Jimenez

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s